Gå till innehåll

Dag 7

Hela denna dag har tillbringats på soliga Key West. Inte ett moln på himlen på hela dagen och ungefär 35 grader varmt, inte så dumt faktiskt.

Frukosten idag åt vi på hotellet eftersom den var gratis för gästerna, bra. Blev rostat bröd med mera, och man kunde göra egna våfflor om man ville så det provade vi också. När vi var färdigätna gick vi till ett visitor center där vi väntade på att en sightseeingbuss skulle komma. Eller det var inte en vanlig buss utan den såg ut som en spårvagn ungefär. Man kunde åka runt hela ön med denna och en guide berättade massa saker under tiden. 90 minuter tog det för hela turen, och den stannade på 12 ställen där man kunde hoppa av och på hur man ville.

Vi åkte med till platsen där turen startar och slutar, Mallory square. Där gick vi av och spanade runt lite och sen tog vi nästa buss till en annan hållplats, bredvid Hemmingway house och Lighthouse museum. Där gick vi bara förbi utan att gå in för det kostade lite att göra det. Istället fortsatte vi att gå längst Duval street upp till Mallory square igen där vi handlade varsin glass, smakade väldigt gott i den här värmen.

Därefter åkte vi med nästa tur tillbaka till där vi gick på, precis bredvid vårt hotell. Sen tog vi bilen och åkte iväg för att äta lite och handla lite vatten på flaska på en stor affärskedja som heter Publix.

Taxibilarna här på Key West ser ut som yellow cabs fast tvärtom, alltså rosa.

Nu var vi badsugna så vi åkte och bytte om och sen iväg mot stranden. Finns inte så många stränder på Key West men den mest kända är Smathers beach vilken vi valde att uppsöka. När man gick i vattnet var det jättevarmt, nästan som man klev ner i ett varmt badkar. Men skönt att få lite vatten på sig.

Efter ett tag på beachen åkte vi tillbaka och bytte om igen och sen tog vi vägen förbi southernmost point, alltså den platsen som ligger längst söderut i hela landet. Tog lite bilder och åkte sen vidare till en parkering nära Mallory square, dit vi sen gick för att vara med om solnedgången som är riktigt populär. Och det verkar alla andra turister också ha gjort för här var det verkligen fullt med folk.

När solen hade försvunnit från horisonten gick vi mot bilen igen (vi går mot bilen, haha). Gick förbi en herre som stog med en levande papegoja i handen, och man kunde donera nån dollar så fick man ta kort på när man höll i den.

Nu var vi klara och åkte därför tillbaka till hotellet för att sova. Imorgon lämnar vi Key West och åker över alla 42 broar mot fastlandet där vi ska ta oss till Fort Lauderdale.

Hoppas allt är bra hemma i Sverige.