Gå till innehåll

Vi började dagen med att packa ihop våra saker och sen gå till receptionen och checka ut och fick lämna in våra väskor i ett rum. Sen gick vi till Subway för sista gången för att äta lite.Därefter gick vi och handlade lite souvernirer och sånt, 5 t-shirts för 10$ bland annat.

När klockan var ungefär 11.30 gick vi tillbaka till hotellet och fick våra väskor och en av väskbärarna på hotellet fixade en gul taxi. Hade ju inte provat det än så vi åkte från hotellet till Penn station. Inte så långt dit så det hade vi kunnat gå som vi gjorde när vi kom men nu vägde väskorna lite mer så passade på att testa taxi. Kul att åka även om det bara tog 10 minuter.

Sen köpte vi biljetter till flygplatsen och hoppade på ett tåg som gick 12.09. Efter ett tag var vi framme och där tog vi gratiståget till terminal B. Letade upp disken där man skulle checka in och ställde oss i kö. Det hade kommit några stycken före oss även fast vi tyckte vi var ute i god tid.

Efter en stund var det våran tur och vi lämnade väskorna och sen gick vi och åt lite och därefter gick vi till gaten och satte oss vid ett fönster och spanade ut på flygplanen som lyfte och landade.

Runt 16.30 var det dags att gå ombord och vi satt på samma plats som sist. Den här gången fick vi kycklinggryta och en kaka till efterrätt. Gott men inte så mycket. Lite sova blev det också men det var inte så lätt att somna.

Kl 7 landade vi på Arlanda och fick gå igenom ett passkontroll för att sen hämta väskorna på rullbandet. Karlskoga kom och hämtade oss och ca 10 var vi hemma igen.

Då var det sista heldagen här i New York, känns tråkigt att behöva åka hem redan, men ska bli lite skönt också att komma hem till lugna Örebro.

Vi började dagen igen med en macka på Subway. Sen åkte vi tunnelbana upp till Central park och kollade lite i en datoraffär där och sen gick vi in i parken en stund och slöade.

Resten av dagen blev mest gå runt i affärer och kolla kläder och sen till en stor fotoaffär. Så nu är det en del nytt handlat.

Dagen avslutades med Starbucks och sen handla en del souvenirgrejer.

Vaknade 7.30 och gick till Subway för att äta en macka. Kl 9 var vi på Times square igen för att kolla biljetter. Såg inte så mycket folk och sen fick vi höra att dom öppnar 15 så då åkte vi ner till South street seaport där Tkts också har biljettluckor. Fick vänta en timme ungefär innan dom öppnade kl 11. Det fanns inga biljetter kvar till Mamma mia som vi hade tänkt se, så det fick bli Monte Pythons Spamalot istället. Kl 20 ikväll börjar det.

Gick in på New York Police Museeum och spanade lite. Sen gick vi in på ett cafe och köpte lite att dricka inna vi åkte till City hall park och satte oss en stund. Sen köpte vi målning av en som satt med nån slags sprayfärg. Riktigt snygga teckningar. Han frågade var vi kom från och när vi sa Sverige undrade han Göteborg eller Malmö, det var tydligen bara dom städerna han kände till där. Han var själv från London och hade varit i Sverige nån gång för ett tag sen.

Åkte tillbaka till hotellet sen för lite vila. Sen blev det gå och äta lite, BBQ chicken blev det på en restaurang i Macys. Jättemycket mat. Efter det gick vi och kollade lite kläder och så och sen var det dags för musikal. Den var rolig att se, ca 2 timmar var det. Efteråt tog vi lite kort på alla neonskyltarna där vi Times square innan vi åkte tillbaka till hotellet.

Idag gick vi ut runt 9 och letade på Europa cafe men det fanns inget vi ville ha där så vi gick till ett Subway istället. Sen tog vi oss till Times square för att köpa musikalbiljetter. När vi kom dit såg vi en kö som var hur lång som helst så där ville vi inte stå i flera timmar och vänta utan gick in på M&M och sen Toys r us.

Nu tog vi tunnelbana ner till södra Manhattan för att åka med gratisfärjan till Staten Island. Fick vänta 10 minuter ungefär innan vi kunde gå på och sen tog turen ca 20 minuter. Åkte ganska nära frihetsstatyn så man kunde ta lite bra kort.

När vi kom fram var alla tvugna att gå av men sen kunde man gå på igen direkt så vi var snart tillbaka på Manhattan igen. Idag var det inte lika jobbigt varmt ute som dom 2 senaste dagarna. Vi satte oss en stund i Battery park och kollade på folk och åt isglass.

Sen gick vi längs Broadway norrut och kollade en del affärer i SoHo och sen åkte vi tunnelbana tillbaks till hotellet och vilade en liten stund.

Efter detta var det dags att åka upp i Empire state building som är högsta byggnaden i New York nu. 87 våningar åkte vi upp, riktigt bra utsikt över stan. Kunde åka upp några våningar till om man ville men det gjorde aldrig vi. Vi stannade där uppe till solen gick ner och det började bli mörkt över Manhattan. Blev en del bilder innan vi sen åkte ner igen och gick tilbaka för att sova.

Idag blev det prova på att äta på hotellet. 7.45 gick vi ner och plockade på oss lite saker vi ville ha. Sen beställde vi pannkaka också som kom efter en stund. Kul att prova på men skulle inte vilja ha det varje morron.

När vi hade ätit klart lämnade vi hotellet och tog tunnelbanan till The American Museum of National History. Där gick vi runt några timmar och spanade. Riktigt stort och mycket att se.

Sen fick det bli en tur i Central park som ligger precis bredvid museet. När vi gått en stund såg vi en cykeltaxi och vi var lite trötta i benen så vi tog den ner till södra delen av parken. Han cyklade på riktigt bra mellan alla bilar och bussar.

Gick in i Disneyaffären sen som ligger på 5 avenyn. 3 våningar med saker, men vi köpte inget. Åkte tillbaka till hotellet och tog en siesta nån timme. Gick ut i värmen sen och gick in på Burger king och åt lite grann.

Sen blev det tunnelbana igen till City hall/Brooklynbridge. Gick till Ground zero och kollade lite och sen in till en stor elektronikaffär som hade massa billiga saker. Tittade in på Century 21 också som är en stor klädaffär men det blev inte köpa nått där.

Efter det gick vi ut på Brooklyn bridge och satte oss på en bänk på halva vägen. Satt där ett tag och när det började bli lite mörkare ute gick vi tillbaka. Började blåsa rätt mycket och sen såg vi blixtar en bit bort så vi tog oss till tunnelbanan och tillbaka till hotellet innan det började regna.

Vaknade 8 och fixade lite bilder till sidan. Vid 9 gick vi ut och hittade ett cafe där vi åt macka och lite juice. Det var redan jättevarmt ute då. Sen letade vi på affären Old Navy och kollade lite på kläder. Det var inte lika stort som Macy, bara 3 våningar.

Efter det gick vi till Times square och letade upp en sån där turistbuss igen. Den här gången åkte vi Uptown loop som åker norrut till Harlem och tillbaka. Det var jättevarmt att sitta i solen dom 2 timmarna och guiden sa att det var värmerekord nu och skulle bli imorron också. Han sa att man skulle dricka jättemycket vatten nu när det är så varmt.

När vi kom ner till södra Central park gick vi av och in på Apple-affären där det var kallt och skönt. Sen gick vi in på leksaksaffären FAO Schwarz där det var ännu kallare. 3 våningar med massa leksaker överallt, kul att se.

Sen gick vi ut i bastun igen och tog tunnelbana till Old Navy igen och handlade lite. Billigt var det där. Gick tillbaka till hotellet sen och tog lite siesta.När vi vilat ett tag gick vi ut för att leta på ett pastaställe och hamnade på Macy istället. Men där fanns det en restaurang som hade pasta carbonara som vi tog. Fick jättemycket och orkade inte äta upp allting. Man blir inte så hungrig när det är så här varmt.

Tittade runt lite sen bland alla kläder och sen gick vi ut till parken Herald square bredvid för att vila benen lite. Efter en stund bestämde vi oss för att åka till disneyaffären men när vi kom dit hade dom stängt för 15 minuter sen, hm. Gick tillbaka till hotellet istället och slöade lite och sen var det sovdags.

Vaknade kl 3 när den egentligen är 9 i Sverige. Startade luftkonditioneringen efterssom det var lite varmt. Sen gick det att somna om til 7.30 ungefär. Vid 8 gick vi ut och letade på ett dygnet runt-öppet cafe. Köpte macka och juice och satte oss och tittade på folk som gick förbi.

När vi var klara där gick vi mot Empire state building. Det finns ju många sightseeing-bussar med öppna tak man kan åka, och det kan ju vara kul att åka och få se och höra lite om stan. När vi närmade oss Empire såg vi lite folk som jobbar för dom där turistbussarna och försöker sälja på folk biljetter som går förbi. Så det kom fram en till oss och då handlade vi varsin hop on hop off-biljett som dom kallas. Bussarna stannar på flera ställen under turen och man kan gå av och gå på lite hur man vill. 48 timmar gäller biljetten och det finns 3 turer att välja på och en på kvällen när det är mörkt.

När vi hade fått biljetterna vinkade han in nästa buss och vi gick upp och satte oss. Turen var "Down loop" som går genom södra delen av Manhattan. Tror det tog ungefär 1½ timme att åka runt och när vi kom fram till Times square som är start och stopp för turen gick vi av.

Mitt emot ligger M&M World som vi gick in i och kollade. 3 våningar med M&M-saker. Godis, prydnadssaker, mjukisdjur och massa andra saker. Handlade inte nått just då, får bli senare under veckan. Gick in i en butik som gör färsk juice och handlade och fortsatte gå sen.

Bredvid Times Square ligger Madame Tussauds som har vaxdockor av kända personer. Där gick vi in och träffade fullt med kändisar. Det var kul att se. Sen gick vi in på trevånings Mcdonalds som låg precis bredvid. Där köpte vi varsin Quarter Pounder och satte oss och åt.

Tog tunnelbanan sen tillbaka till hotellet där vi vilade en liten stund och laddade kamerabatterierna som började ta slut. Tänkte åka upp i Top of the Rock och se lite utsikt över city och på väg dit stannade vi på varuhuset Macy som dom själva säger är världens största. Och det var inte litet där inne, 8 våningar där varje våning är större än hela marieberg. Skulle nog ta flera veckor att gå igenom allting där. Orkade inte gå runt så länge, ska gå tillbaka en annan dag och handla. Hade lite svårt att hitta en rulltrappa ner sen men såg en hiss istället som vi kunde ta och kom ut i värmen igen.

Efter det tog vi oss till Rockafeller Center där dom på vintern har en skridskoplan man kan åka på. Köpte glass/cola och satte och ner en stund och det började bli rätt mörkt på himlen. Kom lite regndroppar och vi gick iväg mot ingången till Top of the Rock. Man gick ner en trappa för att köpa biljetter och sen åkte vi upp till våning 67. Det var häftigt att se utsikten över stan även fast det var lite dimmigt.

När vi kommit ut därifrån gick vi till Times Square och letade upp en sån där turistbuss igen efterssom vi hade tänkt åka "Night loop". Började bli mörkt nu så det var kul att se alla biffiga neonskyltar med reklam som lyste för fullt.

Turen gick söderut och sen över Manhattan bridge där man kunde ta bilder över Manhattan i mörker. Åkte en tur i Brooklyn och sen tillbaka igen. På väg tillbaka såg man hur det blixtrade en bit bort, och när vi nästan var tillbaka började det regna. Guiden delade ut regnskydd till dom som ville ha och sen stannade bussen på ett ställe där man kunde gå av om man ville. Det var en del som gjorde och vi också. Det slutade regna efter bara 5 minuter ungefär. Nu var vi inte alls långt från hotellet så vi började gå tillbaka. Gick förbi ett ställe och åt en varsin pizzaslice och sen in på hotellet.

Nu har vi äntligen kommit fram till storstan. Så här har dagen varit:

7:00 imorse ringde klockan och det var dags att äta lite. Efter en stund var vi klara för färd mot Arlanda. Morbror Yngve som jobbar på Arlanda ibland följde med och körde så det skulle bli rätt väg och så, så det var bra att ha en guide. Kl 8 åkte vi och var framme vid Arlanda en liten stund senare. Hade tur och hittade en ledig plats precis utanför terminal 5.

Väl inne i hallen skulle vi försöka hitta en self service-automat så vi kunde checka in. Gick runt lite utan att hitta någon men sen tittade vi på stora tavlan med alla avgångar och såg varifrån man skulle checka in så då gick vi ditåt och hittade en ledig automat. Smart att kunna checka in själv och slippa så i lång kö till manuell incheckning. Där var det riktigt mycket folk som stog. Förstår inte riktigt varför inte alla checkar in på internet eller i en sån där automat.

Efter incheckningen ställde vi oss i kö till bagade drop som det stog och där lämnade vi in våra väskor. Sen letade vi upp säkerhetskontrollen som fanns en liten bit därifrån. Därefter gick vi ytterligare en bit och kom till en till kontroll där man skulle visa passen. När vi var igenom där satte vi oss vid våran gate som var nr 62. Det var inte så många som var där ännu, men det fylldes på hela tiden och när klockan var 10.40 fick vi gå på planet. Självklart fick vi visa passen en gång till. Planet var försenat lite och skulle ha gått 10.40 egentligen. Vi satte oss på våra stolar, nr 42A och 42B och 11.10 ungefär så fick vi lyfta.

Dom 2 raderna framför oss satt en familj och stolen framför mig satt en kille som var kanske 10 år. Förmodligen första gången han åkte för han blev väldigt till sig när han såg att det fanns massa spel man kunde välja på skärmen. Planet var ett Airbus Industrie A330-300 och hade 2 stolar längst till vänster och 4 i mitten och sen 2 till längst till höger. Tror det fick plats 265 personer totalt.

Maten på planet bestod av köttbullar med potatismos och lingonsylt. Det smakade bra men var inte alls mycket.
Det blev lite segt att sitta still så länge även fast man kunde kolla film och spela och lyssna på musik. En stund efter att vi hade ätit delades det ut varma servetter, och nån timme innan landning fick vi en macka.

Så började nerstigningen mot Newark Liberty International. Fick lite ont i öronen av trycket så man var lite seg när man hade landat.
Sen trodde vi att det skulle bli en trög passkontroll med flera timmars kö och väntan, men det gick faktiskt riktigt fort.
I kontrollen fick vi lämna in 2 papperslappar vi hade fyllt i på planet och sen lämnade vi fingeravtryck och ett foto togs på oss (med en webbkamera haha).

Efter kontrollen gick vi och hämtade bagaget och kom till en passkontroll till innan vi sen var ute i själva ingångshallen. Där letade vi upp ett gratiståg som kör mellan de olika terminalerna och till Newark Liberty International Airport Station. När vi hade kommit en station gick vi ut från tåget men skulle ha stannat kvar så vi fick gå på nästa som kom efter bara 3 minuter så det gjorde inte så mycket. Sen kom vi fram och köpte biljetter in till Manhattan från en automat. Det tåget kom efter 5-10 minuter och när det kom och man gick på blev det riktigt stor skillnad i temperatur. Ute var det över 30 och sol men på tåget som hade ac var det kallt och skönt. Det tog ungefär 30 minuter att komma in till New York Penn Station och så letade vi på trapporna för att komma upp på gatan.

Oj vad stort, var väl det första man tänkte på när man kom upp på Manhattan bredvid Madison square garden. Tänkte först ta en gul taxi till hotellet men bestämde oss för att gå den kilometern istället. Det var lite jobbigt i solen och ha massa packning med sig.

Vi kom fram till Hotel Chandler efter en stund och direkt när vi gick upp på trappan kom det ut en och tog hand om våra resväskor. Sen checkade vi in och väskbäraren följde med i hissen och visade rummet. Han tyckte att vi hade lätta resväskor och sa "jag gissar att ni är här för shopping" haha. Slöade lite på rummet innan det var dags att gå ut en sväng och kolla in city.

Vi gick femte avenyn norrut mot Central Park och det dröjde ju inte många minuter innan man var jättesvettig. Men så fort man gick förbi en affär med öppen dörr kände man hur kallt och skönt det var där inne. Vi gick inte så jättelång stund innan vi hamnade på H&M. Det var ju så länge sen vi var i Sverige så man får ju inte glömma hur det är haha. Åsa handlade ett orangefärgat linne för 5$ (ca 30kr) och sen fortsatte vi norrut igen. Köpte lite dricka i ett gatustånd och sen kom vi fram till Apple Store där vi gick ner för glaskuben och kollade lite. Mycket folk var det där inne men vi var inte där så länge utan fortsatte in på Central Park.

I stort sett varje affär har vakter som står och spanar vid utgången och den stunden vi var inne på H&M gick larmet flera gånger för folk och vakten kom fram och undrade vad som var på gång.

Satte oss på gräset i Central Park och slöade en stund och kollade in folk som gick förbi. Var lite för varmt så vi bestämde att vi skulle ta tunnelbanan tillbaka. Försökte hitta en station nära Central Park men var lite svårt att hitta. Till slut såg vi var man gick in och när vi var nere vid automaten skulle vi köpa var sitt 7-dagarskort för 25$ styck. Vi stoppade in en 50$-sedel men den kom ut igen och det gick inte att rycka loss den och då åkte den in i maskinen igen och försvann. Fattade inte riktigt vad som hände. Kom fram nån och undrade om vi inte kunde köpa och sa att det fanns en station på andra sidan gatan man kunde få hjälp på.

När vi kom dit och sa vad som hade hänt sa han i kassan att man skulle ringa ett nummer och så skulle man få tillbaka pengarna men det kunde ta upp till nån månad och var ingen som jobbade nu förrän måndag. Så vi köpte biljetter av honom istället. Hm inte kul att bli av med 50$ i en dum automat.

När vi hade våra metrocard så kunde vi till slut åka mot station 33 som ligger nära hotellet. Innan vi gick in på hotellet gick vi bort till Subway som ligger nära och handlade en macka som vi tog med och åt på rummet.

Ja det var väl det som har hänt dom senaste 19 timmarna och nu börjar man bli riktigt trött här fast klockan bara är 20.50 här borta. Ska ta och duscha bort all svett nu innan man somnar. Hoppas det går bra att sova nu bara.

Än så länge har vi inte bestämt vad som händer imorron så det kommer i nästa rapport.